Szukaj

Joga - Asany stojące

Aktualizacja: 26 lis 2018

POZYCJE STOJĄCE (uttistha sthiti). Ważna grupa asan dla osób dopiero rozpoczynających praktykę jogi, doskonale przygotowuje do sesji rozgrzewając ciało na początku ćwiczeń. Pozycje stojące mają bardzo szeroki zakres działania:

> sprawiają, że czujemy i stajemy się silniejsi i bardziej elastyczni,

> zwalczają sztywność nóg i bioder,

> korygują lekkie wady nóg i umożliwiają ich symetryczny rozwój, wzmacniają okolice kostek > uśmierzają bóle pleców,

> tonizują narządy jamy brzusznej, dają uziemienie pozycji.

Ponadto rozwijają klatkę piersiową, dzięki czemu są pomocne w przygotowaniu praktykującego do ćwiczeń oddechowych - pranajamy.


Często wymagają zaangażowania całego ciała i stabilnej postawy. A zawierając elementy wszystkich innych pozycji, przygotowują ciało do trudniejszych asan. Wyróżniamy wśród nich pozycje skrętne, skłony do przodu i wygięcia do tyłu, odwrócone itd. Mogą być symetryczne lub asymetryczne, praktykowane dynamicznie czyli w ruchu lub statycznie.


Pozycje stojące zwracają uwagę na to jak poprawnie stać, jak rozkładać ciężar ciała równo na obu nogach. Wzmacniaja i uaktywniaja zarówno ciało jak i psychikę człowieka, sprzyjają utrzymaniu równowagi emocjonalnej, pewności siebie i zdecydowania.